CrossFit - Träning för alla

CrossFit är en träningsform som bygger på en kombination av kondition- och styrketräning. som utförs genom funktionella övningar under hög intensitet och med konstant variation. Rutin är vår fiende.

Träningen utgår från naturliga rörelser. Utmaningar som människan ställts inför under miljontals år men som vi idag allt mer sällan gör som vuxna: sitta ned och stå upp, springa, lyfta, kasta, klättra, hoppa, knuffa och släpa. Det är förenklat en blandning av tyngdlyftning, styrkelyft, gymnastik, löpning och intervallträning i olika former. Tanken är att skapa en så allsidig och varierad träning som möjligt. Alla kan träna CrossFit, vi varierar övningar och motstånd efter dina förutsättningar. Kan man inte spring så går det kanske att ro, kan man inte ro so kanske man kan cykla osv. 

Fitness - Hard work pays off

Våra fitness-pass är perfekta när man bara vill köra på. Vi jobbar med hantlar, kettlebells och mycket kroppsvikt. Enkla övningar som snabbt går att lära sig men också anpassa efter din nivå. På så sätt hinner vi med mycket träning under våra 60 minuter, normalt så jobbar vi 30-45 min under ett pass. Extra bra för dig som är ny till träning och behöver bygga bas-styrka och kondition. 

Pang-på-nu-kör-vi-pass helt enkelt

Temapass - Träning ger färdighet

I schemat så kommer du också se att vissa pass har en extra endelse; OLY, Gymnastik, Team, Advanced med flera. 

CrossFit strävar efter att bygga färdigheter inom en mängd olika områden. Tyngdlyftning, konditionsträning, gymnastiska moment mm. Ibland kan det vara bra att fokusera lite extra på ett moment under en träning, djupdyka och nöta just det. 

OLY – Olympiska lyft: Extra fokus på våra lyft, styrka och teknik
Gymnastics – Fokus på kroppsviktsövningar, Pull ups, hopp, handstående, core
Team – Ett CrossFit-pass där du kör med en kompis eller flera. Kommer du själv så får du en kompis på plats.

OCR Strenght - Hinderbanefys

OCR – Obstacle Course Racing. Detta är rötterna i Extremfabriken och på EF CrossFit har vi tagit fram ett pass för att nöta grunderna till denna sport. Vi kombinerar råstyrka och intensiv greppträning ihop med uthållighet. 

Bära, putta och släpa. Klättra, swinga och hänga. Springa, skida, cykla eller ro.